VšeVztahy | sex | psychologie

Účinky stresu na organismus

Stres ovlivňuje všechny systémy těla včetně muskuloskeletálního, respiračního, kardiovaskulárního, endokrinního, gastrointestinálního, nervového a reprodukčního systému. Naše těla jsou dobře vybavena na to, aby zvládala stres v malých dávkách, ale když se tento stres stane dlouhodobým nebo chronickým, může mít vážné dopady na vaše tělo. Píše server apa.org.

Muskuloskeletální systém

Když je tělo ve stresu, svaly se napínají. Svalové napětí je téměř reflexní reakcí na stres. Zůsob, jakým se tělo chrání před zraněním a bolestí.

Při náhlém stresu se svaly napnou všechny najednou a poté, co stres pomine, uvolní své napětí. Chronický stres způsobuje, že svaly v těle jsou ve víceméně konstantním stavu hlídání. Když jsou svaly napjaté a napjaté po dlouhou dobu, může to vyvolat další reakce těla a dokonce podporovat poruchy související se stresem.

Například jak tenzní bolesti hlavy, tak migrenózní bolesti hlavy jsou spojeny s chronickým svalovým napětím v oblasti ramen, krku a hlavy. Bolesti pohybového aparátu v dolní části zad a horních končetin jsou také spojeny se stresem, zejména se stresem v zaměstnání.

Miliony jedinců trpí chronickými bolestivými stavy sekundárními k muskuloskeletálním poruchám. Často, ale ne vždy, může dojít ke zranění, které spustí chronický bolestivý stav. To, co určuje, zda zraněná osoba bude či nebude trpět chronickou bolestí, je to, jak na zranění zareaguje. Jedinci, kteří se bojí bolesti a opětovného zranění a kteří hledají pouze fyzickou příčinu a léčbu zranění, se obecně zotavují hůře než jedinci, kteří udržují určitou úroveň mírné aktivity pod lékařským dohledem. Svalové napětí a nakonec svalová atrofie v důsledku nepoužívání těla, to vše podporuje chronické muskuloskeletální stavy související se stresem.

Bylo prokázáno, že relaxační techniky a další aktivity a terapie uvolňující stres účinně snižují svalové napětí, snižují výskyt určitých poruch souvisejících se stresem, jako je bolest hlavy, a zvyšují pocit pohody. U těch, u kterých se rozvinou stavy chronické bolesti, bylo prokázáno, že aktivity uvolňující stres zlepšují náladu a každodenní funkce.

Dýchací systém

Dýchací systém zásobuje buňky kyslíkem a odvádí z těla odpadní oxid uhličitý. Vzduch přichází nosem a prochází hrtanem v krku, dolů přes průdušnici a do plic přes průdušky. Bronchioly pak přenášejí kyslík do červených krvinek pro cirkulaci.

Stres a silné emoce se mohou projevit respiračními příznaky, jako je dušnost a zrychlené dýchání, protože dýchací cesty mezi nosem a plícemi se stahují. Pro lidi bez respiračního onemocnění to obecně není problém, protože tělo může zvládnout další práci, aby pohodlně dýchalo, ale psychické stresory mohou zhoršit dýchací potíže u lidí s již existujícími respiračními chorobami, jako je astma a chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN); zahrnuje emfyzém a chronickou bronchitidu).

Některé studie ukazují, že akutní stres – jako je smrt milovaného člověka – může ve skutečnosti vyvolat astmatické záchvaty. Navíc zrychlené dýchání – neboli hyperventilace – způsobené stresem může u někoho náchylného k panickým záchvatům vyvolat záchvat paniky.

Pomoci může spolupráce s psychologem na rozvoji relaxace, dýchání a dalších kognitivních behaviorálních strategií.

Kardiovaskulární systém

Srdce a krevní cévy tvoří dva prvky kardiovaskulárního systému, které spolupracují při poskytování výživy a kyslíku orgánům těla. Činnost těchto dvou prvků je také koordinována v reakci organismu na stres. Akutní stres – momentální nebo krátkodobý stres, jako je dodržování termínů, uvíznutí v provozu nebo náhlé šlápnutí na brzdy, aby nedošlo k nehodě – způsobuje zvýšení srdeční frekvence a silnější stahy srdečního svalu se stresovými hormony – adrenalin, noradrenalin a kortizol – fungující jako poslové těchto účinků.

Kromě toho se rozšiřují krevní cévy, které směřují krev do velkých svalů a srdce, čímž se zvyšuje množství krve pumpované do těchto částí těla a zvyšuje se krevní tlak. Toto je také známé jako reakce na boj nebo útěk. Jakmile akutní stresová epizoda pomine, tělo se vrátí do normálního stavu.

Chronický stres nebo neustálý stres prožívaný delší dobu může přispět k dlouhodobým problémům se srdcem a krevními cévami. Soustavné a pokračující zvyšování srdeční frekvence a zvýšené hladiny stresových hormonů a krevního tlaku si mohou vybrat daň na těle. Tento dlouhodobý stres může zvýšit riziko hypertenze, srdečního infarktu nebo mrtvice.

Opakovaný akutní stres a přetrvávající chronický stres mohou také přispívat k zánětu v oběhovém systému, zejména v koronárních tepnách, a to je jedna cesta, o které se předpokládá, že spojuje stres se srdečním infarktem. Zdá se také, že to, jak člověk reaguje na stres, může ovlivnit hladinu cholesterolu.

Zdá se, že riziko srdečního onemocnění spojeného se stresem se u žen liší v závislosti na tom, zda je žena v premenopauzální nebo postmenopauzální době. Zdá se, že hladiny estrogenu u premenopauzálních žen pomáhají cévám lépe reagovat na stres, čímž pomáhají jejich tělům lépe zvládat stres a chrání je před srdečními chorobami. Ženy po menopauze ztrácejí tuto úroveň ochrany kvůli ztrátě estrogenu, a proto jsou vystaveny většímu riziku účinků stresu na srdeční onemocnění.

Endokrinní systém

Když někdo vnímá situaci jako náročnou, ohrožující nebo neovladatelnou, mozek spustí kaskádu událostí zahrnujících osu hypotalamus-hypofýza-nadledviny (HPA), která je primární hnací silou endokrinní stresové reakce. To nakonec vede ke zvýšení produkce steroidních hormonů nazývaných glukokortikoidy, mezi které patří kortizol, často označovaný jako „stresový hormon“.

HPA osa
Během stresu dává hypotalamus, soubor jader, který spojuje mozek a endokrinní systém, signál hypofýze, aby produkovala hormon, který zase signalizuje nadledvinkám umístěným nad ledvinami, aby zvýšily produkci. kortizolu.

Kortizol zvyšuje hladinu dostupného energetického paliva mobilizací glukózy a mastných kyselin z jater. Kortizol je normálně produkován v různých úrovních během dne, typicky se zvyšuje jeho koncentrace po probuzení a pomalu klesá během dne, což poskytuje denní cyklus energie.

Během stresující události může zvýšení kortizolu poskytnout energii potřebnou k řešení dlouhodobé nebo extrémní zátěže.

Stres a zdraví
Glukokortikoidy, včetně kortizolu, jsou důležité pro regulaci imunitního systému a snížení zánětu. Zatímco to je cenné během stresujících nebo ohrožujících situací, kdy zranění může vést ke zvýšené aktivaci imunitního systému, chronický stres může mít za následek zhoršenou komunikaci mezi imunitním systémem a osou HPA.

Tato narušená komunikace je spojena s budoucím vývojem mnoha fyzických a duševních zdravotních stavů, včetně chronické únavy, metabolických poruch (např. cukrovka, obezita), deprese a poruch imunity.

Gastrointestinální systém

Střevo má stovky milionů neuronů, které mohou fungovat docela nezávisle a jsou v neustálé komunikaci s mozkem, což vysvětluje schopnost cítit „motýly“ v žaludku. Stres může ovlivnit tuto komunikaci mezi mozkem a střevem a může vyvolat bolest, nadýmání a další střevní nepohodlí, které budou snadněji pociťovány. Střevo je také obýváno miliony bakterií, které mohou ovlivnit jeho zdraví a zdraví mozku, což může ovlivnit schopnost myslet a ovlivňovat emoce.

Stres je spojen se změnami střevních bakterií, které zase mohou ovlivnit náladu. Střevní nervy a bakterie tak silně ovlivňují mozek a naopak.

Stres v raném věku může změnit vývoj nervové soustavy i to, jak tělo na stres reaguje. Tyto změny mohou zvýšit riziko pozdějších onemocnění střev nebo dysfunkce.

Jícen
Ve stresu mohou jedinci jíst mnohem více nebo mnohem méně než obvykle. Více nebo více různých potravin nebo zvýšená konzumace alkoholu nebo tabáku může mít za následek pálení žáhy nebo kyselý reflux. Stres nebo vyčerpání mohou také zvýšit závažnost pravidelně se vyskytující bolesti při pálení žáhy. Vzácný případ křečí v jícnu může být vyvolán intenzivním stresem a může být snadno zaměněn za infarkt.

Stres může také ztížit polykání jídla nebo zvýšit množství polykaného vzduchu, což zvyšuje říhání, plynatost a nadýmání.

Stres žaludku
může snadněji pociťovat bolest, nadýmání, nevolnost a další žaludeční potíže. Pokud je stres dostatečně silný, může se objevit zvracení. Kromě toho může stres způsobit zbytečné zvýšení nebo snížení chuti k jídlu. Nezdravá strava může naopak zhoršit náladu.

Na rozdíl od všeobecného přesvědčení stres nezvyšuje produkci kyseliny v žaludku ani nezpůsobuje žaludeční vředy. Ty druhé jsou ve skutečnosti způsobeny bakteriální infekcí. Při stresu mohou být vředy obtěžující.

Stres střev
může také způsobit, že bolest, nadýmání nebo nepohodlí pociťujete snadněji ve střevech. Může ovlivnit, jak rychle se jídlo pohybuje tělem, což může způsobit buď průjem, nebo zácpu. Kromě toho může stres vyvolat svalové křeče ve střevě, které mohou být bolestivé.

Stres může ovlivnit trávení a jaké živiny střeva vstřebávají. Produkce plynu související s vstřebáváním živin se může zvýšit.

Střeva mají těsnou bariéru, která chrání tělo před (většinou) bakterií souvisejících s jídlem. Stres může oslabit střevní bariéru a umožnit střevním bakteriím proniknout do těla. I když se o většinu těchto bakterií imunitní systém snadno postará a nezpůsobí nám nevolnost, neustále nízká potřeba zánětlivého působení může vést k chronickým mírným symptomům.

Stres postihuje zejména lidi s chronickými střevními poruchami, jako je zánětlivé onemocnění střev nebo syndrom dráždivého tračníku. To může být způsobeno tím, že jsou střevní nervy citlivější, změnami střevní mikroflóry, změnami v rychlosti pohybu potravy střevem a/nebo změnami imunitních reakcí střev.

Nervový systém

Nervový systém má několik oddělení: centrální oddělení zahrnující mozek a míchu a periferní oddělení sestávající z autonomního a somatického nervového systému.

Autonomní nervový systém má přímou roli ve fyzické reakci na stres a dělí se na sympatický nervový systém (SNS) a parasympatický nervový systém (PNS). Když je tělo ve stresu, SNS přispívá k tomu, čemu se říká „boj nebo útěk“. Tělo přesouvá své energetické zdroje k boji s ohrožením života nebo k útěku před nepřítelem.

SNS signalizuje nadledvinám, aby uvolnily hormony zvané adrenalin (epinefrin) a kortizol. Tyto hormony spolu s přímým působením autonomních nervů způsobují zrychlení tepu srdce, zrychlení dýchání, rozšíření krevních cév v pažích a nohou, změnu trávicího procesu a zvýšení hladiny glukózy (energie cukru) v krevním řečišti. vypořádat se s nouzovou situací.

Reakce SNS je poměrně náhlá, aby bylo tělo připraveno reagovat na nouzovou situaci nebo akutní stres – krátkodobé stresory. Jakmile krize pomine, tělo se obvykle vrátí do stavu před nouze, bez stresu. Tuto obnovu usnadňuje PNS, která má obecně opačné účinky než SNS. Ale nadměrná aktivita PNS může také přispívat ke stresovým reakcím, například podporou bronchokonstrikce (např. při astmatu) nebo přehnanou vazodilatací a narušeným krevním oběhem.

SNS i PNS mají silné interakce s imunitním systémem, který může také modulovat stresové reakce. Centrální nervový systém je zvláště důležitý při spouštění stresových reakcí, protože reguluje autonomní nervový systém a hraje ústřední roli při interpretaci kontextů jako potenciálně ohrožujících.

Chronický stres, prožívání stresorů po delší dobu, může vést k dlouhodobému vyčerpání organismu. Jak autonomní nervový systém pokračuje ve spouštění fyzických reakcí, způsobuje to opotřebení těla. Nejde ani tak o to, co chronický stres dělá s nervovým systémem, ale o to, co neustálá aktivace nervového systému dělá s jinými tělesnými systémy, které se stávají problematickými.

Mužský reprodukční systém

Mužský reprodukční systém je ovlivněn nervovým systémem. Parasympatická část nervového systému způsobuje relaxaci, zatímco sympatická část způsobuje vzrušení. V mužské anatomii produkuje autonomní nervový systém, také známý jako reakce na boj nebo útěk, testosteron a aktivuje sympatický nervový systém, který vytváří vzrušení.

Stres způsobuje, že tělo uvolňuje hormon kortizol, který je produkován nadledvinami. Kortizol je důležitý pro regulaci krevního tlaku a normální fungování několika tělesných systémů včetně kardiovaskulárního, oběhového a mužské reprodukce. Nadměrné množství kortizolu může ovlivnit normální biochemické fungování mužského reprodukčního systému.

Sexuální touha
Chronický stres, trvající stres po delší dobu, může ovlivnit produkci testosteronu, což má za následek pokles sexuální touhy nebo libida a může dokonce způsobit erektilní dysfunkci nebo impotenci.

Reprodukce
Chronický stres může také negativně ovlivnit produkci a zrání spermií, což způsobuje potíže párům, které se snaží otěhotnět. Vědci zjistili, že muži, kteří zažili v minulém roce dvě nebo více stresujících životních událostí, měli nižší procento pohyblivosti spermií (schopnost plavat) a nižší procento spermií normální morfologie (velikost a tvar) ve srovnání s muži, kteří ji neměli. zažívat nějaké stresující životní události.

Nemoci reprodukčního systému
Když stres ovlivňuje imunitní systém, tělo se může stát zranitelným vůči infekci. V mužské anatomii mohou infekce varlat, prostaty a močové trubice ovlivnit normální mužské reprodukční funkce.

Ženský reprodukční systém

Menstruace
Stres může ovlivnit menstruaci u dospívajících dívek a žen několika způsoby. Vysoká hladina stresu může být například spojena s chybějícími nebo nepravidelnými menstruačními cykly, bolestivějšími menstruacemi a změnami v délce cyklů.

Sexuální touha
Ženy během svého života žonglují s osobními, rodinnými, profesními, finančními a širokou škálou dalších požadavků. Stres, rozptýlení, únava atd. mohou snižovat sexuální touhu – zvláště když se ženy současně starají o malé děti nebo jiné nemocné členy rodiny, vyrovnávají se s chronickými zdravotními problémy, cítí se depresivně, zažívají problémy ve vztahu nebo zneužívání, řeší pracovní problémy atd. .

Těhotenský
stres může mít významný dopad na ženské reprodukční plány. Stres může negativně ovlivnit schopnost ženy otěhotnět, zdraví jejího těhotenství a její poporodní přizpůsobení. Deprese je hlavní komplikací těhotenství a poporodní adaptace.

Nadměrný stres zvyšuje pravděpodobnost rozvoje deprese a úzkosti v tomto období. Mateřský stres může negativně ovlivnit fetální a pokračující vývoj v dětství a narušit vazbu s dítětem v týdnech a měsících po porodu.

Premenstruační syndrom
Stres může zhoršit premenstruační symptomy nebo se s nimi obtížněji vyrovnat a premenstruační symptomy mohou být pro mnoho žen stresující. Mezi tyto příznaky patří křeče, zadržování tekutin a nadýmání, negativní nálada (pocit podrážděnosti a „modrá“) a změny nálad.

Menopauza
Jak se blíží menopauza, hladiny hormonů rychle kolísají. Tyto změny jsou spojeny s úzkostí, změnami nálad a pocity úzkosti. Menopauza tedy může být sama o sobě stresorem. Některé fyzické změny spojené s menopauzou, zejména návaly horka, mohou být obtížně zvládnutelné.

Kromě toho může emoční stres způsobit zhoršení fyzických příznaků. Například ženy, které jsou úzkostnější, mohou zaznamenat zvýšený počet návalů horka a/nebo závažnější nebo intenzivnější návaly horka.

Onemocnění reprodukčního systému
Při vysokém stresu je zvýšená pravděpodobnost exacerbace symptomů reprodukčních chorobných stavů, jako je virus herpes simplex nebo syndrom polycystických vaječníků. Diagnóza a léčba rakoviny reprodukce může způsobit značný stres, který si zaslouží další pozornost a podporu.

Zvládání stresu

Tyto nedávné objevy o účincích stresu na zdraví by vás neměly znepokojovat. Nyní rozumíme mnohem více účinným strategiím snižování stresových reakcí. Mezi takové prospěšné strategie patří:

  • Udržování zdravé sítě sociální podpory
  • Pravidelné fyzické cvičení
  • Dostatek spánku každou noc

Autor: Marie Anna Nikodémová Zdroj: apa.org

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *