Úterý, 16 dubna, 2024
Články | FejetonyRady | tipy | zajímavostiVšeZajímavostizdraví

Dřep u stěny a prkno aneb cviky, které mohou pomoci snížit krevní tlak

Analýza, zveřejněná v časopise British Journal of Sports Medicine, studií, kterých se zúčastnilo 16 000 lidí zjistila, že všechna cvičení snižují vysoký krevní tlak. Podle studie patří posilovací cviky, jako jsou dřepy u stěny nebo držení prkna, k nejlepším způsobům, jak snížit krevní tlak, píše britské BBC.

Dřepy u stěny a držení pozice prkna však vedly k větším poklesům než aerobní cvičení. Tato izometrická cvičení jsou určena k budování síly bez pohybu svalů nebo kloubů.

Pozice prkna, která může připomínat klik, je vhodná pro posilování břicha. Lokty se dotýkají země a nohy jsou natažené dozadu, jako při kliku.

Foto: 1) Při této pozici by lokty měly být pod rameny. Je důležité mít rovná záda a v takové pozici může člověk vydržet několik minut. Foto: 2) Dřepy u stěny provádíme následovně, zády se opřeme o stěnu a uděláme dřep. Při dřepu by se záda neměla odlepit od stěny, nohy by měly být přibližně 60cm vzdálené od stěny.

Podle autora studie Dr. Jamieho O’Driscolla z Canterbury Christ Church University jsou izometrická cvičení pro tělo zcela odlišnou zátěží než aerobní cvičení. „Zvyšují napětí ve svalech, když je držíte dvě minuty, a pak způsobují náhlý příliv krve, když se uvolníte,“ říká. „Tím se zvýší průtok krve, ale nesmíte zapomenout dýchat.“

Vysoký krevní tlak zatěžuje cévy, srdce a další orgány a zvyšuje riziko onemocnění, jako jsou infarkt a mrtvice. Léčba často zahrnuje podávání léků, ale pacientům se také doporučuje zdravě jíst, snížit příjem alkoholu, přestat kouřit a pravidelně cvičit. Lidem starším 40 let se doporučuje nechat si každých pět let zkontrolovat hodnotu krevního tlaku.

Tlak krve v tepnách se měří v milimetrech rtuťového sloupce (mmHg). Podle studie je tlak nižší než 130/85 mmHg zdravý, zatímco vyšší než 140/90 mmHg je vysoký. Vyšší číslo odpovídá tlaku krve v tepnách při úderu srdce, tzv. systolickému krevnímu tlaku. Nižší číslo představuje tlak mezi jednotlivými údery a označuje se jako diastolický krevní tlak.

Vědci z Canterbury Christ Church University a Leicester University pro svou analýzu zkoumali údaje od 15 827 osob, které cvičily dva týdny nebo déle, z 270 klinických studií publikovaných v letech 1990-2023.

Zjistili, že klidový krevní tlak se snížil o:

  • Po aerobním tréninku (jako je běh nebo jízda na kole) se snížil krevní tlak o 4,49/2,53 mmHg.
  • 4,55/3,04 mm Hg po tréninku dynamického odporu nebo silovém tréninku
  • 6,04/2,54 mmHg po kombinovaném tréninku (aerobní a posilovací).
  • 4,08/2,50 mmHg po vysoce intenzivním intervalovém tréninku (krátké dávky intenzivního cvičení s přestávkami na odpočinek)
  • 8,24/4mmHg po tréninku s izometrickými cviky (prkna a dřepy u stěny)

Podle Dr. O’Driscolla se jedná o relativně malé poklesy, které však mohou snížit riziko mrtvice.

Podle současných britských doporučení by dospělí měli týdně vykonávat alespoň 150 minut středně intenzivního cvičení nebo 75 minut intenzivní aktivity a dvakrát týdně cvičení na posílení svalů. Dr. O’Driscoll navíc říká, že by měli zvážit dvě minuty dřepů u stěny nebo čtyřikrát držet pozici prkna s dvouminutovým odpočinkem mezi těmito cviky, a to třikrát týdně.

Podle charitativní organizace British Heart Foundation je cvičení prospěšné pro zdraví srdce a může snížit riziko onemocnění srdce a krevního oběhu až o 35 %.

„Víme, že ti, kteří se věnují cvičení, které je baví, mají tendenci v něm pokračovat déle, což je klíčové pro udržení nižšího krevního tlaku,“ říká Joanne Whitmoreová, vrchní sestra pro kardiaky v BHF.Poukázala také na další změny životního stylu, které by mohly pomoci, jako je omezení soli, udržování zdravé hmotnosti a pokračování v užívání předepsaných léků.

Všem, kteří se obávají o svůj krevní tlak, doporučujeme, aby požádali svého praktického lékaře o jeho kontrolu a zeptali se na typ cvičení, které je pro váš stav nejvhodnější.

Jeden myslel na “Dřep u stěny a prkno aneb cviky, které mohou pomoci snížit krevní tlak

  • Uusi MV Lehti on herättänyt laajaa kiinnostusta tarjoamalla vaihtoehtoisen näkökulman moniin yhteiskunnallisiin kysymyksiin, kuten maahanmuuttoon, poliittiseen päätöksentekoon ja kulttuurikeskusteluun. Sen rohkea ja usein kiistanalainen uutisointi on saanut aikaan vilkasta keskustelua ja avannut tilaa monipuolisemmalle näkökulmien esiintuomiselle.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *